Kontakt

Osiem rzeczy, których nikt Ci nie powiedział o pracy zdalnej

Praca zdalna czyni cuda dla produktywności. Oszczędza czas i pieniądze, które trzeba byłoby przeznaczyć na dojazdy do biura, i daje dodatkowy czas, który można spędzić z rodziną lub wykorzystać do nadrobienia zaległości w oglądaniu serialu, od którego nie możesz się oderwać. Ale chociaż praca w domu lub na odległość może być wspaniała, oto 8 rzeczy, o których nikt Ci nie powiedział:

1. Zarządzanie swoim czasem nie jest łatwe

Trzymanie się w ryzach, może być trudne, gdy wszystko zależy od Ciebie. To, czego nie chcesz, to: bezproduktywność przez cały ranek, następnie lunch, a potem uświadomienie sobie, że masz do przygotowania raport na 14. Kiedy pracujesz w domu, zarządzanie czasem może stanowić wyzwanie, ponieważ nie masz swojego zwykłego rytmu zajęć ani godzin, które by wytyczały sposób pracy.

To samo dotyczy Twojego rozwoju. Kiedy jesteś w biurze, możesz usłyszeć przydatne wskazówki lub nauczyć się rzeczy w pracy. Nie jest to takie łatwe, gdy pracuje się zdalnie, więc Twój rozwój jest w dużej mierze w Twoich rękach.

Co możesz zrobić?

1. Samodyscyplina. Najpierw upewnij się, że Twoje miejsce pracy jest uporządkowane, to pomoże uporządkować także umysł, co daje świetne rezultaty w pracy!
2. Ustal swój rytm pracy. Wstawaj o określonej porze, jedz regularnie i wyznacz czas na aktywność fizyczną.
3. Ustal priorytety w pracy: sporządź listę i uporządków na niej zadania według terminów.
4. Przejmij kontrolę nad swoją nauką. Ustal, które umiejętności mogą wymagać rozwoju, i poczytaj o nich, spróbuj kursów online lub skontaktuj się z kolegą, który może Ci pomóc zdalnie za pomocą platform do wideokonferencji, takich jak Teams, Skype lub Zoom.

 

2. Problemy ze skupieniem się na pracy

Chociaż w warunkach biurowych występują czynniki zakłócające pracę, w domu może być ich wiele, wiele więcej. Głośni sąsiedzi? Dzieci? Współlokatorzy? Ludzie w Twoim domu i na zewnątrz mogą Cię rozpraszać, lub co gorsza, przerywać to, co robisz – albo nawet wchodzić do Twojego pokoju podczas tych wszystkich ważnych wideokonferencji!

Praca z 100% wydajnością może być trudna w domu i istnieje pewna niepisana zasada, że jeśli pracujesz w domu, musisz wziąć na siebie więcej obowiązków niż zwykle, po prostu dlatego, że jesteś tam cały czas.

Co możesz zrobić?

1. Miej wyznaczone miejsce do pracy i włącz cichą muzykę w tle. To również może pomóc w zwiększeniu produktywności!
2.    Wyjaśnij swojej rodzinie (oczywiście dyplomatycznie), że chociaż jesteś w domy, to nadal musisz pracować, więc może bliscy pomogą ci w obowiązkach domowych.
3. Stwórz wspólnie z rodziną/współlokatorami jakiś regulamin, który będzie wszystkim odpowiadał.


3. Samotność

Jeśli masz dom tylko dla siebie, możesz mieć odwrotny problem niż w punkcie drugim. Kiedy pracujesz zdalnie i nic Cię nie rozprasza, możesz przez wiele dni w ogóle nie widzieć ludzi. Introwertycy mogą się ucieszyć (na początku), ale ekstrawertycy od razu poczuliby się samotni. Gdy z nikim się nie rozmawia, przychodzi poczucie izolacji, samotności i bycia uwięzionym we własnej głowie.

Co możesz zrobić?

1.    Zapewnij sobie regularny kontakt z kolegami, przyjaciółmi i rodziną.
2.    Piękno naszego współczesnego świata polega na tym, że mamy dostęp do technologii, która pozwala nam widzieć się twarzą w twarz, nawet gdy jesteśmy daleko od siebie. Grupowe rozmowy wideo,
oprogramowanie do wideokonferencji, nie ma już znaczenia, czy jesteśmy od siebie oddaleni o dwie godziny, czy też ukrywamy się przed globalną pandemią.
3.    Chodź na spacery i biegaj, już samo przebywanie na zewnątrz i widok uśmiechniętych twarzy
może pomóc. Przebywanie w otoczeniu natury ma również działanie uspokajające, więc spacer po lesie lub szlaku krajobrazowym jest świetnym pomysłem.
4. Otocz się zielenią. Badania pokazują, że ludzie czują się mniej samotni, kiedy mają w swoim otoczeniu rośliny – urządź sobie małą dżunglę!


4. Problemy techniczne i sieciowe

Przerażająca awaria Internetu. Koszmar dla każdego zdalnego pracownika. Kiedy pracujesz w domu, bycie poza biurem z działem IT na miejscu, który może szybko rozwiązać wszelkie problemy i zminimalizować czas przestoju, jest nie tylko frustrujące, ale i złe dla biznesu. Utrata dostępu do Internetu może doprowadzić do przerw w pracy współdzielonych serwerów lub napędów do udostępniania plików, odłączyć użytkownika od poczty elektronicznej i zatrzymać go w połowie projektu. Niedobrze. Jeszcze gorzej jest, gdy to twój laptop lub komputer się psuje i nie możesz nic zrobić.

Co możesz zrobić?

1.    Miej plan awaryjny. Drugie urządzenie, takie jak tablet czy laptop , może być niezwykle użyteczne w ciężkich czasach.
2.    Jeśli Twoje życie od tego zależy i potrzebujesz Internetu natychmiast, wykorzystaj hotspot z telefonu. Życie uratowane!

5. Nieporozumienia

Praca zdalna może również prowadzić do nieporozumień. Interakcje są o wiele bardziej zrozumiałe, gdy widzisz daną osobę, możesz obserwować jej mowę ciała.
I decyzje mogą być podejmowane w locie. E-maile i platformy komunikacyjne mogą powodować, że ludzie źle rozumieją instrukcje, a nawet źle interpretują "ton" komunikacji. Nie mogąc usłyszeć rozmów o projektach w biurze, pracownicy zdalni mogą również znaleźć się poza obiegiem informacji, co może mieć ogromny wpływ na morale.

Co możesz zrobić?

1.    Komunikuj się (wirtualnie) twarzą w twarz i unikaj poczty elektronicznej, gdy tylko możesz.
2.    Nagrywaj swoje spotkania tak, aby później każdy miał do czego się odwołać.
3.    Utrzymuj jasną i zwięzłą komunikację, staraj się unikać rozmów o niczym.


6. Złe nawyki zdrowotne

Lodówka jest tuż obok, a szafki są w pełni zaopatrzone – gdy jesteś w domu
o wiele łatwiej wpaść w złe nawyki żywieniowe. I na odwrót, bez wypracowania sobie rytmu pracy można zapomnieć o posiłkach (błąd!), zapomnieć o ćwiczeniach i nie wychodzić za to na zewnątrz po
jakże ważną witaminę D.

Co możesz zrobić?

 1.    Wypracuj swój rytm pracy. Miej określony czas na aktywność fizyczną, na przykład przed pracą, aby rozpocząć dzień przypływem dobrej energii!
2. Wyćwicz zdrowe nawyki żywieniowe. Zamiast sięgać po czekoladę czy chipsy (chociaż przy zachowaniu umiaru, nie ma w tym nic złego!), weź sobie jakiś owoc.
3. Rób regularne przerwy, oczyść umysł, idź na spacer.

7. Może być trudno się odłączyć

Kiedy jesteś w biurze, łatwo jest odróżnić dom od pracy. Praca kończy się (w większości przypadków) po wyjściu z biura i można skupić się na życiu osobistym, niezależnie od tego, czy chodzi o rodzinę i przyjaciół, czy o zdrowie i dobre samopoczucie. Pracownicy zdalni mogą zmagać się z uczuciem "bycia zawsze w pracy", ponieważ są cały czas w swoim miejscu pracy, a równowaga między życiem prywatnym a pracą może zacząć chwiać, w miarę jak zacierają się granice.

Co możesz zrobić?

 1.    Upewnij się, że masz wyznaczone miejsce do pracy, niezależnie od tego, czy jest to pokój, czy cichy kącik lub przestrzeń, którą możesz opuścić po zakończeniu wydzielonych godzin pracy.
2.    Świadomie dysponuj czasem wolnym - miej regularne przerwy. Ustalony rytm pracy może dużo pomóc!


8. Wpływ na kulturę firmy

Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć, że praca zdalna może mieć naprawdę negatywny wpływ na kulturę firmy, ale tylko jeśli na to pozwolisz! Pracując z domu, nie można doświadczyć mikrointerakcji z kolegami z pracy, a one są podstawą przyjaźnie i są podstawą kultury firmy.

Co możesz zrobić?

1.    Używaj narzędzi do komunikacji wideo! Utrzymaj kulturę firmy przy życiu.
2.    Organizuj konkursy i quizy online, wchodź w interakcje ze znajomymi z pracy.
3.    Wewnętrzna komunikacja w firmie może pomóc, wirtualna obecność może sprawić, że poczujesz się częścią większej organizacji.
4. Pozostań w kontakcie z kolegami w mediach społecznościowych, takich jak LinkedIn, Twitter i Facebook.

Nie wiesz od czego zacząć pracę zdalną? Możemy pomóc. Skontaktuj się z nami: marcomms.inbox@sharp.eu

Kontakt

Urszula Rost
Marketing & Communications Specialist CEE
urszula.rost@sharp.eu

Media społecznościowe